Artikelenoverzicht
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...'Schrijven voor het echie'In het vmbo en in de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken. Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals mbo-1 en 2. Ook docenten van BBL-trajecten van het mbo,... 
- 
	
					
	
		
			 lees meer... lees meer...De leerling aan het woordLeerlingen die niet zo goed kunnen lezen, zijn zich daar vaak sterk bewust van. Zij proberen lezen zoveel mogelijk te vermijden. Hierdoor gaat de leesvaardigheid echter nog verder achteruit. Wat zeggen vm2-leerlingen hier zelf over en wat kunnen... 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingenVeel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands van. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo opleidingen en welke leerroutes mogelijk zijn. 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Leersucces in Beeld - de tekstLeersucces in Beeld is een brochure met daarin achtergrondinformatie bij doorlopende leerlijnen, interviews, een dvd met praktijkvoorbeelden en kijkvragen daarbij. De tekst van de brochure is hier te downloaden. 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Nederlands is een vak, ook in de beroepsopleidingDe taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan de vaardigheid van leerlingen vergroten. De docent Nederlands is daarbij onmisbaar. 
- 
	
					
	
		
			 lees meer... lees meer...Opbrengsten Campagne Leersucces vmbo-mboDe activiteiten van de Campagne Leersucces zijn gedurende het hele traject gemonitord en de opbrengsten over de periode 2004-2008 zijn gebundeld in deze publicatie. 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Samen kom je verder... Doorstroom van internationale schakelklas naar mboIn dit artikel pleit Lies Alons er voor dat vanaf het begin dat een leerling de isk binnenkomt, het doelperspectief van de leerling centraal staat. Op die manier kan een leerling doelgericht te werk gaan en kan beter gewerkt worden aan doorstroom... 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Samenwerken aan leersuccesIn Les, tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs, verscheen het artikel Samenwerken aan leersucces, waarin Lies Alons en Inge van Meelis vertellen over hun ervaringen met de tien scholen die meewerkten in dit project en wat het aan concrete... 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Samenwerking nodig voor warme overdrachtTe vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen docenten in het mbo en vmbo kan een eerste stap zijn voor verbetering. Hierdoor worden doorgaande leerlijnen in zowel... 
- 
	
					
	
		
	
				
	lees meer...Samenwerking vmbo-mbo bepaalt leersuccesTaalvaardigheid speelt een belangrijke rol bij leersucces. Wie vakteksten kan lezen en over het vak kan spreken en schrijven, begrijpt de vaklessen beter. Dat geeft voldoening en motivatie en zorgt voor leersucces. 
