Publicatiedatum: 2 juli 2014

Leescoaches in het vmbo

Samen lezen in het vootgezet onderwijs

In het project Leescoaches in het voortgezet onderwijs heeft het ITTA samen met het Expertisecentrum Nederlands een werkwijze ontwikkeld en geëvalueerd waarin vmbo-leerlingen in de brugklas met een leescoach (tutor) oefenen om hun leesvaardigheid te verbeteren.

Samen lezen

Leerlingen uit hogere klassen kunnen leerlingen met een zwakke leesvaardigheid ondersteunen bij het beter leren lezen. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de leesvaardigheid, maar ook op de leesmotivatie en leesattitude. Voor leerlingen in het vmbo een nieuwe kans op leessucces.

Aanpak

De leerlingen lazen tien weken lang, drie keer per week met een leescoach. Ze lazen een zelfgekozen boek en losse teksten.  Op die manier werd aandacht besteed aan leesbegrip, leestechniek en leesstrategieen.

Het artikel "leescoaches zijn lief"